Jeśli w zbiornikach, rurach lub jakiejkolwiek części obwodu pozostanie woda, może ona zamarznąć i spowodować uszkodzenia. Postępując zgodnie z tą procedurą, upewnisz się, że w systemie nie pozostanie ani kropla.
Kemping lub przyczepa kempingowa ma zazwyczaj mniej lub bardziej skomplikowanyobieg wodny: umywalka, toaleta, prysznic itp. Jeśli nie zamierzamy z niego korzystać w miesiącach zimowych lub robimy to sporadycznie, należy go zostawić na zimę. Wszystko zależy od tego, gdzie mieszkamy i gdzie go parkujemy, ale jeśli znajduje się na ulicy, a temperatura spada poniżej 0ºC, rury i różne elementy instalacji mogą zamarznąć, jeśli pozostanie w nich woda.
W takim przypadku może dojść do pęknięcia rur, uszczelek lub połączeń, ponieważ woda rozszerza się, zamieniając się w lód. Oznacza to, że nie będzie można z niego korzystać, gdy nadejdzie dobra pogoda, a zatem trzeba będzie ponieść koszty naprawy systemu. Rozwiązaniem jest całkowite opróżnienie całego obwodu: od zbiorników po rury odprowadzające wodę.
Przed nadejściem zimy i w odpowiednim miejscu
Najlepiej poświęcić na ten proces jeden poranek lub jeden dzień, zanim nadejdą pierwsze mrozy. Jesień to odpowiedni czas: nie jest jeszcze zbyt zimno, więc mamy jeszcze czas i jest to znacznie wygodniejsze niż w przypadku niższych temperatur.
Nie można tego robić w dowolnym miejscu: jeśli musimy opróżnić zbiorniki na ścieki i szare wody, należy to zrobić w autoryzowanych punktach opróżniania (kontenerach przeznaczonych do tego celu). Jeśli parkujesz kampera na strzeżonym parkingu dla kamperów, zazwyczaj są one dostępne. Jeśli nie, to inną opcją jest zrobienie tego na placach dla kamperów, ponieważ wiele z nich ma takie wyposażenie.
To, czego będziesz potrzebować, zależy od Twojego kampera, furgonetki lub przyczepy kempingowej: na przykład wąż do szarej i czarnej wody, którego już używasz do opróżniania podczas wakacji, jeśli nie jest to wyjmowany zbiornik kasetowy (bardziej powszechny w kamperach). Rękawiczki nigdy nie są zbędne, podobnie jak odpowiednie środki czyszczące, wiadro itp.
Opróżnianie całego systemu zaopatrzenia w wodę
Po pierwsze, ze względów bezpieczeństwa należy wyłączyć pompę wodną i odłączyć jej zasilanie, czyli prąd, który ją uruchamia. W ten sposób unikniemy jego uruchomienia na sucho, co może doprowadzić do jego uszkodzenia. Jeśli masz zewnętrzną instalację wodociągową, należy ją również zamknąć. Ponadto należy otworzyć wszystkie wewnętrzne krany (zimnej i ciepłej wody) oraz baterie (umywalka, prysznic, toaleta), aby zredukować ciśnienie.
Następnie, w zależności od potrzeb, należy opróżnić różne zbiorniki: najlepiej zacząć od zbiornika na ścieki, następnie zbiornika na wodę szarą, a na końcu zbiornika na wodę czystą. Dotyczy to zwłaszcza systemów opróżniania za pomocą węża, ponieważ będziemy je czyścić podczas kolejnych opróżnień.
- Ścieki. Jeśli zbiornik ma zawór spustowy, należy go otworzyć i całkowicie opróżnić, podłączając wąż do pojemnika. Jeśli zbiornik ma wbudowany system czyszczenia (spryskiwanie lub płukanie wewnętrzne), należy go teraz użyć. Następnie zbiornik należy ponownie przepłukać czystą wodą, po czym można dodać specjalne środki dezynfekujące. Jeśli jest to wyjmowana kaseta, wystarczy ją opróżnić, przepłukać i pozostawić do wyschnięcia, pozostawiając komorę otwartą.
- Woda szara. Zbiornik ten zawsze opróżnia się za pomocą zaworu spustowego. Jeśli odbywa się to za pomocą węża, proces jest identyczny jak w przypadku wody spustowej. W kamperach jest to zazwyczaj zwykły zawór bez podłączenia węża, w tym przypadku najlepiej opróżniać go stopniowo do wiadra i wyrzucać do pojemnika.
- Zbiornik na wodę pitną. Otwieramy korek lub zawór spustowy zbiornika i całkowicie go opróżniamy. Chociaż tej wody nie trzeba wyrzucać do specjalnych pojemników, lepiej zrobić to do wiadra, aby nie zalać całej powierzchni. Jeśli zbiornik ma filtry, należy je również przepłukać i wysuszyć.
- Rury. Rury obwodu są zazwyczaj wyposażone w krany spustowe. Dlatego należy je otworzyć i spuścić całą wodę. Punkty te służą właśnie do zapobiegania zastojom wody w dolnych częściach rur.
Jeśli w kamperze lub przyczepie kempingowej znajduje się podgrzewacz wody, należy go również opróżnić. Z reguły są one wyposażone w zawór przelewowy. Jednak w tym przypadku najlepiej postępować zgodnie z instrukcjami producenta, aby prawidłowo opróżnić i spuścić wodę.
Ochrona rur wodociągowych: opróżnianie i płyn niezamarzający
Nawet po opróżnieniu zbiorników i rur w obwodzie czystej wody mogą pozostać resztki wody, na przykład w kolankach lub długich odcinkach. Aby zapobiec ich zamarzaniu, mamy dwie możliwości: całkowite opróżnienie lub dodanie płynu niezamarzającego w określonych miejscach.
Czyszczenie rur. Można to zrobić za pomocą kompresora, wdmuchując powietrze do rur. W zależności od konstrukcji naszego kampera, możemy podłączyć go do gniazda tankowania, kranów lub pompy wodnej za pomocą adaptera. W każdym przypadku należy zawsze stosować niskie ciśnienie (10-50 psi w zależności od urządzenia), aby nie uszkodzić systemu lub pompy. Wszystkie krany i punkty spustowe muszą być otwarte, aby powietrze mogło przepłynąć przez cały obwód i uniknąć uszkodzenia rur lub pompy.
Dodaj płyn niezamarzający. Nie nadaje się ten stosowany w samochodach (glikol etylenowy): musi to być płyn niezamarzający przeznaczony specjalnie do kamperów (glikol propylenowy), który nie jest toksyczny. Należy go wlać albo przez pompę, albo przez wlew, aż wypłynie przez krany i toaletę, umywalkę, zlew… Nie jest to zbyt drogi produkt: butelka o pojemności półtora litra kosztuje około 20 euro.
Najczęściej stosowaną i zalecaną metodą jest połączenie obu metod: przepłukanie rur wodą pitną i dodanie niewielkiej ilości płynu niezamarzającego do zbiorników na ścieki i szarą wodę, a także do toalety lub niskich miejsc, w których mogą pozostawać ścieki.
Proces ten może wydawać się zbyt pracochłonny, ale jest dość prosty. W każdym razie najlepiej postępować zgodnie z instrukcjami producenta dotyczącymi prawidłowego opróżniania. Jeśli wydaje się to zbyt skomplikowane, można odwieźć kampera lub przyczepę do specjalistycznego warsztatu i zaoszczędzić sobie pracy, choć będzie to droższe niż wykonanie tej czynności samodzielnie. Niezależnie od tego, którą opcję wybierzesz, prawidłowe „zimowanie” pozwoli uniknąć niespodzianek i zmartwień: nasz dom na kołach będzie gotowy na wiosnę i lato.


