Ponad 14 000 000 euro na elektryfikację 5,7 km drogi: Niemcy otwierają pierwszą autostradę z indukcyjnym ładowaniem otwartą dla ruchu

Niemcy otwierają pierwszą autostradę z indukcyjnym ładowaniem: 5,7 kilometra, które otwierają nową erę, aby „w przyszłości można było elektryfikować dłuższe odcinki”.

Niemcy ukończyły pierwszy odcinek autostrade w kraju, który umożliwia bezprzewodowe ładowanie pojazdu elektrycznego podczas jazdy. Jest to projekt E|MPOWER, koordynowany przez Uniwersytet Fryderyka Aleksandra w Erlangen-Norymberdze (FAU) i stanowi pierwszą autostradę z indukcyjnym systemem ładowania otwartą dla ruchu.

Niemcy wykorzystały remont 5,7 km drogi w kierunku Norymbergi, a konkretnie na autostradzie A6, między Sulzbach-Rosenberg a Amberg-West (Bawaria). Około 1 km tego odcinka został wyposażony w cewki indukcyjne pod asfaltem do testów dynamicznych.

Niemcy chcą zelektryfikować więcej odcinków

Technologiczne serce zapewnia firma Electreon, która zintegrowała swój system elektrycznej drogi (ERS) na tym kilometrze autostrady A6. Projekt badawczo-rozwojowy, który to umożliwia, E|MPOWER, jest finansowany przez Federalne Ministerstwo Gospodarki i Działań Klimatycznych (BMWK) kwotą ponad 7,5 mln euro i rozpoczął się w lipcu 2022 r. Kwota ta obejmuje nie tylko cewki, ale także elektronikę, cyfryzację przepływu energii i walidację przemysłową, którą przeprowadzą FAU i TH Nürnberg.

Jeśli dodać do tego 6,5 mln euro na budowę autostrady, łączna kwota inwestycji publicznej przekracza 14 mln euro. Ponadto Autobahn GmbH sprecyzowała, że każdy kilometr z wbudowaną technologią kosztuje około 1 mln euro więcej niż w przypadku budowy konwencjonalnej, co potwierdza, że jest to nadal drogie rozwiązanie, które znajduje się w fazie dojrzewania.

Niemcy chcą wykorzystać ten odcinek do opracowania procesów budowy i instalacji gotowych do produkcji, tak aby w przyszłości można było elektryfikować dłuższe odcinki bez konieczności wykonywania prac „na zamówienie” za każdym razem. System działa dynamicznie (ładowanie podczas jazdy) i statycznie (ładowanie podczas postoju) i jest aktywowany tylko wtedy, gdy przejeżdża uprawniony pojazd, dzięki czemu pozostali użytkownicy autostrady A6 nie odczuwają żadnych zmian w stosunku do normalnej autostrady. Dzięki integracji pod nawierzchnią drogi unika się wpływu wizualnego i konserwacyjnego, jaki miały poprzednie niemieckie projekty linii napowietrznych dla ciężarówek.

Partnerzy podkreślają potencjał tej technologii w zakresie zmniejszenia rozmiarów akumulatorów, a tym samym ich wagi i zużycia surowców, ponieważ część energii jest pozyskiwana „w trakcie jazdy”. Pozwoliłoby to również zoptymalizować postoje i poprawić logistykę transportu ciężkich towarów, czyli obszar, w którym Niemcy poszukują alternatyw dla sieci trakcyjnych ze względu na koszty i akceptację społeczną. Testy w drugiej połowie 2025 r. będą dotyczyły właśnie specjalnie wyposażonych ciężarówek i autobusów.

W perspektywie długoterminowej plan E|MPOWER zakłada pozyskanie z tego kilometra autostrady A6 danych dotyczących wydajności, kosztów instalacji i modeli kontroli energii, które pozwolą rozszerzyć ładowanie indukcyjne na inne odcinki autostrady i obszary miejskie, integrując je z inteligentną i neutralną klimatycznie siecią transportową. Na razie jednak komunikat jest ostrożny: jest to projekt pilotażowy, jego koszty są nadal wysokie, a priorytetem jest obecnie wykazanie, że można go zrealizować i utrzymać bez zakłócania ruchu na dużej niemieckiej autostradzie.

Francja wydaje 26 000 000 euro na 2 km

Niemal w tym samym czasie Francja ogłosiła również uruchomienie odcinka autostrady A10 około 40 kilometrów na południowy zachód od Paryża, drogi umożliwiającej ładowanie pojazdów elektrycznych za pomocą indukcji podczas jazdy. Projekt, nazwany „Ładuj podczas jazdy”, jest prowadzony przez konsorcjum krajowe, w skład którego wchodzą VINCI Autoroutes, Electreon, VINCI Construction, Uniwersytet Gustave Eiffel i Hutchinson, i wpisuje się w francuską strategię dekarbonizacji transportu drogowego.

Inwestycja publiczna wynosi 26 milionów euro, finansowana przez Bpifrance, i obejmuje zarówno budowę pilotażowego odcinka o długości 2 kilometrów, jak i kampanie testowe, które zostaną przeprowadzone w 2025 roku. Cewki zostały zainstalowane około 10 centymetrów pod asfaltem i umożliwiają osiągnięcie mocy do 200 kW w rzeczywistych warunkach, co według wstępnych testów wystarcza do odzyskania do 50% energii akumulatora w ciągu około dziesięciu minut jazdy pojazdami wyposażonymi w odpowiedni odbiornik. Obecnie testowany jest samochód ciężarowy, pojazd użytkowy, samochód osobowy i autobus.

Cel Francji ma charakter nie tylko techniczny, ale także przemysłowy i środowiskowy. Jeśli ładowanie dynamiczne się sprawdzi, pozwoli to zmniejszyć rozmiar i koszt akumulatorów, obniżyć związany z nimi ślad węglowy, a przede wszystkim zelektryfikować transport ciężarowy bez konieczności częstych postojów w celu ładowania. Jeśli wyniki będą pozytywne, rząd i partnerzy projektu planują rozszerzyć model na inne francuskie autostrady w ciągu najbliższej dekady, czyniąc ten odcinek autostrady A10 europejskim punktem odniesienia.

Emily/ author of the article

Uzależniona od optymalizacji i newsów. Wierzę, że każdego dnia można uczynić choć odrobinę lepszym.

Loading...
therest