Ten nowy moduł akumulatora w stanie stałym, o gęstości energii 600 Wh/kg, zapewnia zasięg dwukrotnie większy niż w przypadku wielu samochodów elektrycznych.
Branża pracuje nad technologiami, które mają rozwiązać ten problem, takimi jak akumulatory podwajające przebieg lub bardziej kompaktowe silniki. Liczba samochodów elektrycznych na drogach stale rośnie. Jednak zasięg pozostaje jedną z głównych obaw użytkowników.
Do tej fali postępów dołącza teraz nowy wynalazek opracowany przez firmę Chery. Jest to w całości stały moduł akumulatorowy produkowany wewnętrznie, którego prototyp, o gęstości energii 600 Wh/kg, plasuje się wśród najbardziej zaawansowanych, jakie kiedykolwiek ogłosiły chińskie firmy.
Bateria, która jest w stanie osiągnąć zasięg 1300 kilometrów na jednym ładowaniu, według Chery, i która została niedawno zaprezentowana przez chińską firmę podczas Globalnej Konferencji Innowacji Chery 2025, która odbyła się 18 października w mieście Wuhu (Chiny).
1300 km zasięgu
Chery ogłosiło podczas wydarzenia, że jego Instytut Akumulatorów Stałych, odpowiedzialny za opracowanie tego wynalazku, zdecydował się na zastosowanie systemu polimeryzowanego elektrolitu stałego in situ w połączeniu z materiałem katodowym bogatym w mangan i lit.
Jedną z kluczowych cech tego akumulatora jest to, że teoretycznie pojazdy wyposażone w tę technologię mogłyby przejechać ponad 1500 kilometrów na jednym ładowaniu w idealnych warunkach. W rzeczywistości samochód osiągnąłby zasięg 1300 kilometrów.
Jest to znacząca wartość, dwukrotnie przewyższająca osiągi wielu pojazdów elektrycznych dostępnych na rynku. Obecnie istnieją samochody, takie jak Mercedes EQS, które pokonują ponad 800 km, ale średnia wynosi około 450–500 km, zgodnie z cyklem WLTP (World Harmonized Light-duty Test Procedure).
Należy zauważyć, że ten międzynarodowy protokół ma na celu pomiar zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń przez pojazdy w warunkach jak najbardziej reprezentatywnych. Natomiast rzeczywisty zasięg — w codziennych warunkach drogowych i miejskich — wynosi około 380–420 kilometrów.
Wynika to z badania opublikowanego przez Organizację Konsumentów i Użytkowników 20 czerwca 2025 r. Chińska firma zapewniła również podczas wydarzenia, że jej nowa bateria rozwiązuje jedną z najbardziej krytycznych kwestii dotyczących bezpieczeństwa obecnych akumulatorów.
Chery wskazała, że jej nowa bateria utrzymała dostawę energii nawet po testach ekstremalnego użytkowania, takich jak wbijanie gwoździ i uszkodzenia spowodowane przez wiertarki elektryczne. Nie zapaliła się ani nie wytworzyła dymu.
Firma potwierdziła również, że planuje przeprowadzić pilotażową operację w przyszłym roku i zamierza rozpocząć produkcję na małą skalę swojego akumulatora stałego w 2027 r., co, jeśli dojdzie do skutku, da jej przewagę nad konkurentami BYD i CATL, którzy planują produkcję podobnych akumulatorów za dwa lata.

Oferuje wiele zalet
Ogłoszenie wprowadzenia nowych akumulatorów nastąpiło po udanym roku dla Chery pod względem eksportu i stałego wzrostu przychodów, ponieważ we wrześniu ubiegłego roku producent wyeksportował 137 624 pojazdy, co stanowi wzrost o 26,2% w porównaniu z rokiem poprzednim.
W tym samym miesiącu producent wysłał za granicę 137 624 samochody elektryczne, co stanowi wzrost o 26,2% w ujęciu rok do roku. Jeśli chodzi o przychody, w pierwszej połowie 2025 r. obroty firmy osiągnęły 141,6 mld juanów (około 19,5 mld euro według aktualnego kursu).
Po ważnym debiucie giełdowym w Hongkongu firma przeznaczyła również 35% pozyskanego kapitału na badania i rozwój w zakresie pojazdów oraz 25% na technologie nowej generacji, co podkreśla strategiczne znaczenie projektu dotyczącego akumulatorów stałochodowych.
Zaangażowanie w technologię baterii stałych jest znaczące, choć nadal istnieją poważne wyzwania. Głównym problemem jest cena, ponieważ obecnie produkcja tych baterii kosztuje około 2,8 razy więcej w porównaniu z tradycyjnymi bateriami z elektrolitem ciekłym.
Wynika to w dużej mierze z faktu, że baterie te wymagają złożonych materiałów, takich jak siarczki, a także z tego, że wskaźniki produkcji są nadal niskie, co komplikuje ekonomiczną opłacalność ich produkcji na dużą skalę.
Posiadanie pojazdu zdolnego do przejechania 1300 km bez konieczności ładowania niesie ze sobą wiele korzyści. Z jednej strony zmniejsza się zależność od stacji ładowania i znika obawa o wyczerpanie się energii, co może zachęcić do zakupu samochodów elektrycznych.
Z drugiej strony, zastosowanie zaawansowanego i bezpieczniejszego akumulatora zmniejsza prawdopodobieństwo pożaru, co ma fundamentalne znaczenie w gorących obszarach lub po uderzeniach, ponieważ poprawia jego stabilność i zmniejsza ryzyko.
Inne chińskie zespoły badawcze również osiągnęły postępy w tej dziedzinie. Tak jest w przypadku naukowców z Uniwersytetu Tsinghua w Pekinie, którym niedawno udało się opracować elastyczny akumulator wykorzystujący fluorowany elektrolit polieterowy.
Akumulator ten ma gęstość energii wynoszącą 604 Wh/kg, a ponadto wytrzymuje trudne warunki, takie jak przebicia i wysokie temperatury do 120 °C. Jednak badania te są nadal w fazie eksperymentalnej, więc produkt nie trafił jeszcze na rynek.

 
    
 
    






